Fick önskemål

om receptet på fiskgrytan, så här kommer det!

Gul fiskgryta med vitlöksmajonäs

6 portioner

1 pkt torskfilé à 400gr
300gr färsk lax
1/2 purjolök
1/2 gul lök
1 msk smör
1 vitlöksklyfta
1,5 tsk tomatpuré
1,5 tsk salt
1 tsk timjan
1 tsk basilika
2,5 dl vitt matlagningsvin
1,5 fiskbuljongtärning
2,5 dl mini matlagningsgrädde
1 dl fraiche
2 dl vatten
1 pkt saffran
300gr räkor med skal
ev 1 burk musslor à 150gr

Vitlöksmajonäs

1dl fettfri majonäs
1 dl fraiche
2-3 vitlöksklyftor

Gör så här:

- Tina fisken, strimla purjolöken och hacka löken
- Skala räkorna och rensa musslorna
- Fräs löken tills den blivit mjuk
- Pressa ner vitlöksklyftan
- Tillsätt tomatpuré, vin, matlagningsgrädde, fraiche, vatten, buljongtärning och kryddor
- Låt detta koka i ca 15 minuter
- Skär fisken i bitar och tillsätt den
- Låt sjuda ca 7 minuter
- Tillsätt räkor och musslor
- Hetta upp och servera genast med t ex baguette och vitlöksmajonäs

Detta är alltså viktväktar-receptet, men gör man som jag gjorde i lördags, så byter man ut lätt-matlagningsgrädden mot vispgrädde och lätt-fraichen mot vanlig creme fraiche. Dessutom bytte jag ut dom vanliga räkorna mot tigerräkor, och serverade en vanlig aioli till.
Men en sån här gryta har ju oändliga möjligheter förrutom det jag ändrade. Bara att testa sig fram!

Smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: Sanna

åh du är ju snällast! tack tack! det receptet sparar vi och använder så snart vi kan! :-)

2008-12-08 @ 14:41:25
URL: http://sannamamman.blogg.se/
Postat av: Elin

Det låter verkligen supergott! Dock är jag lite allergisk mot recept med så mååånga ingredienser... Det ser så ansträngande ut lixom! Men man kanske skulle testa ändå..:)

2008-12-09 @ 20:17:54
URL: http://elinsunderverk.blogspot.com
Postat av: Linda Ahlstrand

Den där soppan är helt fantastisk. Min absoluta favorit, visste dock inte att det var ett viktväktar recept från början... Här i Kina gör jag den med 40% vispgrädde eftersom det inte går att få tag i annat(jo, ngn läbbig tysk creme fraishe som man hellre skippar), man får äta den mer sällan istället!

2008-12-14 @ 16:50:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0