Tillväxt och sprutor

Idag har vi varit på Bvc, jag och Nora. Det kunde konstateras att tillväxtkurvan håller stadig takt uppåt - vilket iofs ingen har tvivlat på.
Vår lilla tös väger nu 8340 gram och är 64 cm lång.

Denna gång var det även dags för dom två första vaccinationssprutorna. Den första var mot polio, ACT-HIB (vad nu det är), difteri, stelkramp och kikhosta. När barnmorskan gav Nora den sprutan skrek hon högt och gällt,  men det gick över rätt snabbt. Den andra sprutan var mot pneumokocker - och när den sprutades in så trodde jag att taket på vårdcentralen skulle lyfta. OJ, vad hon skrek. Hon var verkligen helt förtvivlad och otröstlig. Det skär i hjärtat att se sitt barn så otroligt ledsen. Just i den stunden hjälper det föga att tänka på att det faktiskt är för hennes skull...
Hon skrek allt vad hon orkade, medans tårarna sprutade i ungefär tio minuter - och sen somnade hon utmattad. Snuttan.



På eftermiddagen, när vi hämtat Wille på dagis, gick vi hem till en dagiskompis till Wille. Barnen lekte och mammorna fikade - precis som det ska vara alltså.

Efter detta har jag hunnit med att åka och storhandla, äta mat, bada Nora och fått en lite övertrött Nora att somna.

För att avsluta dagens inlägg, vill jag rikta ett stort tack till männen i mitt liv, för att jag nu äntligen verkar ha fått en släng av deras förkylningar. TACK.
 

Kommentarer
Postat av: Sanna

Grattis till förkylningen! Alltid lika mysigt att få snora och hosta lite...

Men vad jobbigt att Nora blev så ledsen av sprutorna...:( Den där pneumokock-sprutan får man inte här, vad är den emot egentligen? Ja, pneumokocker förmodligen, men vad är det egentligen?



Du får förresten gärna planka min enkätidé, jag har själv plankat själva idén från en annan blogg. :-) Så låt den rulla vidare!



2008-10-01 @ 22:53:03
URL: http://sannamamman.blogg.se/
Postat av: Linda

Det är bakterier som orsakar infektioner i luftvägarna. Det är en vanlig orsak till t.ex. öroninflammation. Dom kan även orsaka lunginflammation, blodförgiftning och hjärnhinneinflammation.

Det är dock "bara" cirka 100 barn/år under 5 års ålder som blir allvarligt sjuka i pneumokocksjukdom.



Verkar vara olika i olika landsting om man får denna vaccination eller inte..

2008-10-02 @ 11:49:23
URL: http://lak.blogg.se/
Postat av: Anneli

Det är ju inge fel på lilla Noras viktuppgång, vår parvel som är 74 lång väger 8,6. Hon är så fantastisk söt! Wilson har börjat äta riktig mat och sen dess har det hänt lite på vågen. Vem vill ha trist mjölk när man kan få kalvpure! Puss o Kram

2008-10-02 @ 12:17:51
Postat av: Camilla

Härligt tid i livet du är i just nu. Man längtar lite tillbaka till småbarnstiden. Ta var på den, du vet hur fort det går. När kommer du och hälsar på oss och visar upp skönheten???

2008-10-02 @ 12:34:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0