Höstlov på dagis

Hämtade Wille på dagis idag, och eftersom han är ledig på fredagar så ropade jag "trevlig helg!" när vi skulle gå ut genom dörren.
Varpå en dagispersonal ropar tillbaka "trevligt höstlov!" menar du väl?

Eh.. fattade ingenting.. vadå Wille går på dagis.. inte i skolan (skolorna har lov hela nästa vecka).

Dagisfröken ser det enorma frågetecknet i min panna, och förklarar för mig att från och med det år barnet fyller fem, så går det inte längre på förskolan.. barnet går på allmänna förskolan.

Jaha?

Får vidare förklarat för mig att det innebär att barnet som har fyllt fem, också har höstlov precis som skolbarnen - fast barnet går på dagis.
Jamen, då vet jag.. helt logiskt.

Inte för att det är något problem för min del - jag är ju ändå hemma med Nora - men hur går det för alla föräldrar som inte är föräldralediga?
Jag hoppas att detta är något som bara gäller dom barn som går 15 timmar i veckan - alltså dom barn som har en mamma eller pappa som är föräldraledig.

Är det någon som kan bringa klarhet?



När vi satt i bilen hem frågade Wille mig när vi skulle gå och titta på Mario cart, så som när vi var och såg Alfons Åberg på teater.
Om det är någon som inte vet vad Mario cart är, så kan jag berätta att det är tv-spel...

Jag förklarade att det finns nog ingen teater som sätter upp en föreställning med Mario cart.
Wille nöjde sig med det svaret, men satt en stund i baksätet och muttrade att han minsann ville träffa Mario cart i verkligheten i alla fall, för han verkar så kul.

Denna lilla konversation får mig att undra om barn kanske får en något snedvriden verklighetsbild när dom spelar tv-spel.
Hur oskyldigt spelet än är...



Kommentarer
Postat av: Sanna

Hej!

Antar att Wille har en avgiftsfri allmän förskoleplats? I så fall är han ledig alla skollov. Och då är det 15 timmar/veckan som gäller.

Föräldrar som jobbar får i stället en reducering av avgiften då barnet är 4-5 år, och då får ju barnet också gå på dagis på skolloven. Så har jag förstått det i alla fall! :-)

Känns som att jag inte förklarade så bra, men hoppas du förstod ändå!





2008-10-23 @ 21:04:41
URL: http://sannamamman.blogg.se/
Postat av: Linda

Tack för förklaringen, som visst var bra! Hade ingen aning om detta.. ingen som har berättat det för mig tidigare. Men det låter ju logiskt!

2008-10-24 @ 08:46:22
URL: http://lak.blogg.se/
Postat av: Lotta

Här i den kommunen jag bor i Jönköpings län får 5-åringen gå även på loven fast jag är hemma. Konstigt att det är olika.

2008-10-25 @ 09:37:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0